CSR (Corporate Social Responsibility) jest efektywną strategią zarządzania, polegającą na prowadzeniu biznesu w sposób społecznie odpowiedzialny, oznacza przejrzyste praktyki biznesowe, oparte na wartościach etycznych, zgodne z wymogami prawnymi i szacunkiem dla społeczności i środowiska.
Jest to koncepcja, dzięki której firma, osiągająca zysk, uwzględnia w swojej strategii interesy społeczne i dba o zachowanie równowagi środowiska naturalnego, nawiązując uczciwe relacje zarówno z własnymi pracownikami, jak i klientami, partnerami biznesowymi, inwestorami, dostawcami, sprzedawcami, konkurencją i wreszcie - społecznością lokalną.
Biznes społecznie odpowiedzialny, to prowadzenie działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za pracownika, klienta, inwestora, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
Firma społecznie odpowiedzialna to taka, która dba o stosunki z pracownikami i relacje pomiędzy nimi, zwalcza korupcję, dba o konsumenta stosując uczciwe praktyki, przestrzega obowiązujące przepisy prawa, wspiera społeczność, angażuje się w różnego rodzaju kampanie społeczne, w swoich działaniach kieruje się wewnętrznym kodeksem etycznym, wprowadza dobrowolnie systemy jakości, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Brzmi to utopijnie? Nic bardziej mylnego - odpowiedzialny biznes prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki skutecznemu dialogowi z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowie kapitału społecznego. W perspektywie długofalowej firma zarządzana według zasad CSR osiąga wiele korzyści – obniża koszty, notuje wzrost przychodów, ogranicza ryzyko biznesowe, buduje swoją reputację, ma lepszy dostęp do kapitału, poprawia relacje z otoczeniem społecznym.
Punktem wyjścia dla norm społecznej odpowiedzialności biznesu są takie zasady konstytucyjne, jak równość i zakaz dyskryminacji, równouprawnienie kobiet i mężczyzn,
wolność słowa i prawo do krytyki, wolność zrzeszania się, prawo do prywatności,
prawa pracownicze, ochrona konsumentów i konkurencji, ochrona środowiska.
Elementem strategii firmy społecznie odpowiedzialnej są dobre praktyki biznesowe z zakresu CSR. Są to dobrowolnie podejmowane działania, programy lub projekty, wykraczające poza wymogi określone przepisami prawa, które dotyczą konkretnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa bądź całej firmy i podnoszą jakość i efektywność jej działań.
Przejawem dobrych praktyk w obszarze zatrudnienia jest wspieranie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami poprzez zatrudnianie pracowników z niepełnosprawnościami.
Osoby z niepełnosprawnościami znajdują się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, dla tych osób zatrudnienie stanowi nie tylko sposób na rehabilitację, ale także szansę na osiągnięcie niezależności. Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami jest sposobem na przeciwdziałanie dyskryminacji oraz wykluczeniu społecznemu tych osób, jest narzędziem umożliwiającym zmianę sposobu postrzegania osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy.
Firma społecznie odpowiedzialna zatrudnia osoby z niepełnosprawnościami dlatego, że CHCE ZATRUDNIAĆ takie osoby, a nie tylko czerpać korzyści z dopłat do ich zatrudnienia…